Kranførerkurs

Slik blir du kranfører: En komplett guide til kranførerkurs

editorial

Å betjene en kran krever en mye faglig kompetanse, teknisk innsikt, og ikke minst, riktig sertifisering. Enten du drømmer om å styre de gigantiske tårnkranspillene som formidler byens horisont eller de industrielle mobilkranene som håndterer alt fra byggematerialer til tungt utstyr, er et grundig kranførerkurs ditt første skritt mot en ny karriere. I denne artikkelen tar vi en nærmere titt på hva som kreves for å bli en kranfører, hvordan kranførerkursene er strukturert og hva du kan forvente når du tar steget inn i denne spennende yrkesbanen.

Hvordan blir jeg kvalifisert kranfører

For å bli kranfører i Norge må du gjennom en kranførerkurs. Denne prosessen sikrer at alle som betjener kraner, gjør dette på en sikker og ansvarlig måte. Du må først gjennomgå en G11 løfteredskapkurs som omfatter grunnleggende kunnskap om løfteoperasjoner og tilhørende utstyr. Deretter, avhengig av hvilken type kran du ønsker å betjene, må du fullføre spesifikke kranførerkurs, enten for tårnkran (G4), portal- og traverskran (G3), mobilkran (G2), eller annen kranførerutdanning.

Opplæringen tar gjerne utgangspunkt i modulstrukturen satt av Norsk Industri, hvor teoretisk opplæring typisk følges opp av praktisk læring. For mange kranførerkurs kreves det også at man har visse mengder praktisk erfaring før man kan ta den avsluttende sertifiseringseksamen.

Crane operator course

Teoretisk grunnkurs

Kranførerkurs starter som oftest med en omfattende teoridel. Her lærer elevene alt som trengs om kranens bygge og virkemåte, tilhørende regelverk, sikker jobbanalyse og risikovurdering, signalgiving, samt stroppe og anhukerbevis. Sikkerhet står selvfølgelig i høysetet gjennom hele kurset, og studentene må forstå betydningen av sikkerhetsprosedyrer og korrekt bruk av personlig verneutstyr.

Praktisk erfaring

Etter den initiale teoridelen, følger en periode med praktisk trening hvor studentene får veiledning fra erfarne kranførere. I denne fasen får studentene hands-on erfaring med forskjellige type kraner siden realistisk trening er essensiell for å kunne håndtere kompliserte løft i diverse arbeidssituasjoner.

Spesialisering

Noen ønsker å spesialisere seg på en spesifikk type kran. I dette tilfellet vil det separate kurset for den aktuelle kranen komme etter den grunnleggende opplæringen. For eksempel omfatter G4 Tårnkran kurs teachnical knowledge on how to drive tower cranes, and understanding the complex consoles, levers, and switches involved in operating these massive machines.

Kranførerprøven

Etter å ha gjennomgått både den teoretiske og den praktiske delen, er det tid for en sluttprøve. Kranførerprøven består gjerne av en skriftlig og en praktisk eksamen. Ved bestått eksamen får man utstedt et kompetansebevis som er nødvendig for å jobbe som kranfører i Norge.

Jobbmuligheter

Med bestått kranførerkurs og gyldig kompetansebevis, åpner det seg en rekke jobbmuligheter over hele landet og til og med globalt. Kranførere er etterspurt i mange industrier, inkluderet bygg og anlegg, offshore, og i transportsektoren.

Som ny kvalifisert kranfører kan man begynne straks å arbeide på lokale anleggssteder eller søke om mer avanserte posisjoner som krever erfaringsgrunnlag. Videre kan en kranfører velge å ta ekstra kurs for å lære om nye kraner og løfteoperasjons teknikker, noe som kan føre til raskere karrierevekst og høyere inntjening.