promillemåler

Sjekk promillen enkelt og presist

editorial

Selvom alkohol er en ganske naturlig del av hverdagen for mange voksne nordmenn, så er det ikke alltid verken hensiktsmessig eller lovlig å være påvirket av alkohol. I helsevesenet og på andre områder kan det være nødvendig å kunne måle mengden av alkohol i kroppen raskt, enkelt og presist.

Presis måling av promille

Mengden av alkohol i blodet angis som promille, som egentlig betyr hvor mange ml alkohol man har per liter blod. Dette kan måles helt nøyaktig med en blodprøve, men ofte har vi behov for en raskere og enklere måte å måle det på. Her kan din utåndede luft være en utrolig god indikator, og derfor anvendes de såkalte alkometre eller promillemålere ofte i praksis.

Faktisk kan noen av de beste alkometre på markedet i dag registrere en promille mellom 0,01 og 6,00 – og det kan den gjøre på bare 10 sekunder. Allerede etter 1 sekund kan den registrere en negativ prøve, altså hvis du ikke har alkohol i blodet. De er veldig brukervennlige og raske å anvende, og dette kombinert med den høye presisjonen gjør dem veldig brukbare.

Hvem bruker promillemåler?

En promillemåler av høy kvalitet anvendes blant annet innen helsevesenet ved test av pasienter på sykehus og klinikker. Det kan være etter ulykker og akutte skader, der det kan være relevant å finne ut om personen er påvirket. Det kan også være på skoler og institusjoner der det ikke er lov å ha alkohol i kroppen for f.eks. elever eller beboere.

Derfor kan en promillemåler altså brukes av profesjonelle i virksomheter, klinikker og institusjoner. Det er et presist og utrolig brukbart verktøy, og holdbarheten er tilmed veldig god hvis du sikrer regelmessig kalibrering (vanligvis én gang i året). Du kan finne din promillemåler hos https://test-deg.no/sykehus-klinikker-34/promillemaaler-57/ der du også finner tilbehør og utstyr som kan være nødvendig å kjøpe med.