Pukk kan lage lange veier og stier i ulent terreng

Hvor kommer asfalt fra?

Dette er et veldig morsomt spørsmål å tenke på, fordi vi alle vet hva asfalt er og hva den brukes til, men vi har sannsynligvis ingen anelse om hvordan den lages og hva til og med gjør det. Krever det en hel fabrikk og flere industrielle prosesser, eller kan noen bare lage noen i hagen sin? Det er ikke som pukk du bare kan helle inn. Vi vil se på hovedkomponenten i asfalt, og det er et materiale som kalles bitumen.

Bitumen, de svarte greiene som holder asfalten sammen og får alt til å feste, er avledet av råolje. Det er faktisk den tyngste komponenten av råolje som inneholder de lengste kjedene med hydrokarboner sammenlignet med alle de andre komponentene. Prosessen starter ved oljeraffineriet hvor råoljen plasseres i et destilleri. Destillatoren varmes deretter sakte opp slik at komponentene kan skille seg fra hverandre.

En komplisert prosess som de færreste kjenner til

Den første komponenten som skiller seg er metangassen som blir omdannet til kokegass. Den neste hovedkomponenten er bensin for biler og deretter diesel. Smørolje og hydrokarboner som brukes i plast er neste i kø. Ved over 220 grader celsius er den neste hovedkomponent fyringsolje for store skip. Til slutt, ved 350 grader Celsius, er råoljeblandingen som er igjen bitumen. Den har en veldig tyktflytende følelse og ser veldig sløv ut.

Når bitumen er destillert fra resten av råoljen, er det da et spørsmål om å blande den med de andre komponentene som utgjør asfalt som kornet sand og små bergarter. Denne blandingen må holdes varm for å forbli formbar. Den må forbli tilstrekkelig varm til den endelig blir brukt til å bane en vei, hvoretter den stivner når den kjøler seg ned. Nå har du et interessant tema å starte en samtale med, for det er slettes ikke alle som vet hvordan pukk og asfalt bygger opp veier!