lån

Få hjelp online til å ta opp forbrukslån

editorial

Hvordan foregår det egentlig i dag hvis du skal ta opp et forbrukslån? Her kan du bli klokere på prosessen, så du er best mulig forberedt før du tar opp et lån.

Alt kan klares online

I dag er det ikke behov for lange møter i banken hvis du skal ta opp et lån. Dagens teknologi og digitale løsninger gjør det nemlig mulig å klare hele prosessen online fra start til slutt. Det betyr at du kan søke, motta tilbud, signere og få utbetalt pengene hjemmefra.

Dette gjør det enklere for deg fordi det er mye mindre tidskrevende, og det betyr at du får bedre oversikt over dine muligheter og bedre kan sammenligne tilbud fra flere forskjellige långivere.

Prosessen trinn for trinn

Men hva gjør du da når du skal ta opp et forbrukslån? Prosessen kan selvfølgelig variere fra person til person, og avhenge av mange ulike faktorer, men overordnet fungerer det slik:

lån

Legg budsjett og velg beløp

Først og fremst må du finne ut hvor mye du egentlig trenger å låne, og det gjør du best ved å legge et budsjett over prosjektet du vil låne til. Samtidig blir du her klokere på din økonomi og kan beregne hvor raskt du har mulighet til å tilbakebetale lånet igjen.

Finn långivere og send inn søknader

Etterfølgende må du finne frem til de långivere som er relevante for deg. Det vil altså si de som tilbyr lån i den størrelse som du ønsker, og der du kan leve opp til kravene. Her kan du med fordel bruke en online tjeneste som Swiftbanker.no, der du raskt og enkelt kan få oversikt over dine muligheter. De hjelper deg til å finne relevante långivere, så du kan sende inn dine uforpliktende søknader.

Sammenlign tilbud og velg

Det anbefales alltid å søke hos mer enn én bank slik at du kan sammenligne dine tilbud. Det kan nemlig være betydelig forskjell på renten og gebyrene, og derfor kan du spare mye penger på å undersøke mulighetene frem for å velge det første tilbud du får.

Når du mottar dine tilbud, bør du se på den effektive renten. Den forteller om de samlede kostnader på lånet, inklusiv alle renter og gebyrer, og derfor bør du fokusere på denne. Har tilbudene samme beløp og nedbetalingstid, da vil tilbudet med den laveste effektive renten være den billigste.

Når du har tatt et valg, er det bare å signere dokumentene på nett.